fredag 19 september 2014

Alibaba aktien går att handla på fredag

Alibaba, kinesisk e-handel som heter duga kommer att börja handlas på fredag med en, vad vi känner till, hög teckningskurs. Ska du köpa aktier? Frågor du bör ställa dig är varför du ska äga Alibaba framför Amazon som är en amerikansk konkurrent?

Nog märker vi av toppen av många års aktieuppgång när varenda börsintroduktion fulltecknas och småspararna flockas kring IPO:er. Jag säger inte att Alibaba inte kommer rusa på börsdagen, för det kommer den säkert. Däremot så funderar jag kring risken och det höga P/E-talet som Alibaba har med sig i noteringen. Kan man lita på en kraftig vinstillväxt?



Alibaba? Varför inte Amazon eller Zalando


Varför ska du köpa aktier i en snabbförändringsbransch gentemot aktier i Handelsbanken till exempel? Hittade en intressant artikel på en bloggportal från en bloggare som kallar sig Lundaluppen: http://lundaluppen.blogspot.se/2014/09/alibaba-mot-amazon.html

Ska du köpa aktier i Alibaba? Köper du via nätmäklare som Avanza eller Nordnet? Jag har inte bestämt mig än, hade ju en fin resa med Kinnevik då markanden fortfarane var skeptisk till de nya investeringarna i e-handel som Rocket Internet och Zalando. Nu flera år senare råder det ju hybris i Kinnevik då alla vill åt internetdelen, så jag sålde hela mitt innehav i Kinnevik och Zalando.

Hursomhelst så känns den spirande optimism igen från 2007 och 2000 med internet och e-handel i täten. Jag är skeptisk när företag värderas efter framtida tillväxt när de inte har vinst idag, dvs de tjänar inga pengar idag men ändå skjuter småsparare till pengar och håller tummarna för en superresa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar